Sunday, November 2, 2014

Tarzan suurlinnas: võrgusuhtluse eripäradest

Minu jaoks tundus kõige lähedasem punkt just privaatsuse teema. 

Austa teiste inimeste privaatsust (Respect other people's privacy).

Olen interneti pikka aega kasutanud ning juba väikesest tüdrukust peale olen teadnud, et eraelu tuleb internetis päris kaugel hoida. Kuigi kasutan suhtlusmeediume näiteks Facebooki ja Twitterit, ei postita ma neisse mitte kunagi midagi väga isiklikku enda eraelu kohta, näiteks enda asukohta või muud sellist.  Olen piisavalt palju õudusjutte kuulnud, kui ohtlik võib liigne jagamine olla. 

Paar aastat tagasi juhtus minuga üks väga täbar lugu. Nimelt sellel ajal, kui inimesed olid rate.ee-st edasi liikunud Orkutisse, tegin seda minagi. Rate.ee polnud kunagi minujaoks oluline koht ning konto oli surnud, oli ainult kustutamise asi. Ühel päeval aga saatis mulle üks minu tuttav ühe lingi, milles oli minu andmetega ning piltidega tehtud uus kasutaja rate.ee-sse. Olin väga shokis. Ma ei teadnud, kes seda tegi ning mis mind vägagi äravaks tegi, oli see et inimene oli postitanud minu kohta väga privaatseid asju, näiteks elukoht, perekonna liikmete nimed, kool ja muud andmed. See inimene mitte ainult ei mänginud mind, vaid ka julmalt rikkus minu privaatsust postitades asju minu kohta, mis polnud avalikusele mõeldud jagamiseks.  Üsna kiiresti see konto kustutati ning sain ka teada, kes see inimene oli, kes minu andmeid niimoodi kuritarvitanud kuid halb maik on siiani suus. Õnneks midagi sellest loost ei juhtunud, peale minu ehmatuse, mis tegi mind veelgi ettevaatlikumaks. 

Minu tuttavad on ka tundnud julma privaatsuse rikkumist, kuid minu loost natukene teises võtmes. Nimelt leidis tuttav töö ühes firmas sekretäri-abina. Töö tundus esialgu väga korralik ning meeldiv, kuni tuttav sai aru, et tema töödejuhataja loeb tema emaile. Õnneks minu tuttav väga isiklikku infot emaili teel teisega ei vahetanud. Kui tuttav küsis selgitust, miks ülemus nii teeb, siis sai ta vastuseks, et ta lihtsalt kontrollib, et töötaja ei tegeleks töökõrvalt kõrvaliste asjadega. Kuigi ülemuse jutus võib mingi iva sees olla, ei tohiks sellist asja teha kindlasti töötaja ees varjates, kuna emaili teel võib liikuda väga privaatne info, näiteks uksekoodid. Loomulikult ei soovitaks sellist infot emaili teel jagada, aga kunagi ei tea ette, mis võib nendes emailides tegelikult peidus olla. Tuttav lahkus koheselt pärast seda juhtumist töölt. 

Need on paar näidet, kuidas on võimalik rikkuda teiste inimeste privaatsust netis. See punkt käib kokku ka tihedalt esimest punktida - ole inimene. Mitte kellegile ei meeldi, kui tema privaatsust niimoodi rikutakse, ükskõik, mis selle tagamõte oli. 
Praegu on väga aktuaalne teema, kuidas sadu pilte postitati häkkerite poolt netti kuulsustest, mis olid neil iCloudis. See lugu on minuarvates väga südantlõhestav. Mitte keegi ei soovi, et tema privaatsed pildid oleks kogu internetile näha.
Olgem inimesed ning ärme tee teistele seda, mida ma ei taha, et meile tehakse.

Ja loomulikult peab ise väga ettevaatlik olema, kui palju infot kuskil meeldiasaidil jagada. Üks asi on rikkuda teiste privaatsust, teine asi on ise seda muretult jagada. Tuleb meeles pidada, et kui kord üks asi internetis on, see sinna jääbki. On olnud palju poleemikat, kuidas populaarsed leheküljed ja valitsus jälgivad inimesi, kuna kogu info on neile väga lihtsalt kättesaadav.

No comments:

Post a Comment